بخش سوم و چهارم کتاب "121 توصیه کوچک، اما اثرگذار برای مدیران"
چهل توصیه دوم کتاب " 121 توصیه کوچک،
اما اثر گذار برای مدیران
41- وضع زندگی و معاش هریک از کارکنان را بطور محرمانه مورد بررسی قرار دهید.
42- انتقاد کردن آشکار خطاست آن را بطور مثبت و در خفا انجام دهید.
43- تشویق یک ضرورت است پس آن را در حضور دیگران انجام دهید.
44- تاثیر پاداش های درونی در کارکنان (مانند احساس لیاقت و آزادی و...) می تواند بسیار تاثیرگذار باشد از آنها بهترین بهره را ببرید.
45- اما از تاثیر پاداش های بیرونی ( ترفیع مقام و...) نیز غافل نشوید.
46- مهم ترین اهداف برای مدیران جهت اعطای پاداش به کارمندان جذب و حفظ نیروها، تشویق کارکنان به حضورمنظم و موثر و ترغیب آن ها به عملکرد بهتر است نه فقط اجرای برنامه های سازمان.
47-برای همه کارکنان خود هدفی معین کنید تا به خاطر رسیدن به آن تلاش کنند.
48- از مقایسه کارکنان با یکدیگر خودداری کنید زیرا این عمل باعث ایجاد احسسات منفی زیادی در روحیات کارکنانتان می شود.
49- از نظرات کارمندان برای صرفه جویی و ایجاد انگیزه استفاده کنید.
50- مبارزه با فساد در راستای جلوگیری از انحراف در نتایج حاصله برنامه ها و اهداف سازمانی یک ضرورت است.
51-اصلاح فرایندهای کاری را در اولویت خود قرار دهید.
52- توجه به شایسته سالاری نقش اساسی در اجرای اصلاحات و بهبود عملکرد سازمانی دارد.
53- در انتخاب معاونان خود دقت و حساسیت ویژه ای به خرج دهید، آنها جلوه توانایی ها و داشته های شما هستند.
54- ساختارها کارها بر پایه عدالت باشد.
55- به نخبگان توجه لازم را داشته باشید.
56-خود مشارکتی مدیران در اجرای تصمیم های اخذ شده سازمانی بسیار مهم است.
57- توجه به آموزش های کاربردی و مورد نیاز کارکنان در استای توسعه فعالیت های سازمانی کارکنان از نکات مهم مدیریتی است.
58- شناسایی درست و به موقع فرصت ها و تهدیدها؛ فاکتوری مهم در موفقیت سازمان شماست.
59- شروندان امروز از درک و شعور بالایی برخوردارند پس در پاسخگویی به شهروندان آداب اجتماعی، آداب فردی و سازمانی را رعایت نمائیم.
60- از انبار و نگهداری اموال و کالاهای غیرضروری پرهیز نمائید.
61- با سرعت و دقت مضاعف از ایجاد توقف و انتظار ارباب رجوع، مراجعین، مشتریان و حتی همکاران و کارمندان مثل ایجاد صف، جلوگیری کنید.
62- روش های انجام کار را ساده تر کنید.
63- برای موفقیت در موقعیت های بزرگ، مشکلات کوچک را تجربه نمائید.
64- به آمار و اطلاعات درست مقید باشید.
65- بارها و بارها مرور کنید تا مطمئن شوید همه چیز سرجای خود است.
66- عدالت در رفتار، میزان احترام و رعایت اخلاق با همه واجب است.
67- کلیددار باشید نه قفل گذار.
68- برای یادگیری همگانی، پیشگامی مدیران ضروری است.
69- استفاده هوشمندانه از منابع از وظایف اصلی شما مدیران است از آن غافل نشوید.
70- به تعویق انداختن یا لغو نشست های ارزشیابی درست نیست زیرا این ذهنیت را در کارکنان ایجاد می کند که این فرایند یک فرایند ساختگی و بی اهمیت است.
71- نیازهای خود را الویت بندی کنید.
72- اهل مدیریت تغییر باشید و از آن هراس نداشته باشید.
73- در مجموعه خود نقش سازمان دهی را به نحو درست انجام دهید.
74- از صدور دستورالعمل، دستور و بخشنامه و دیکته کردن قدم به قدم امور خودداری نمائید.
75- به عنوان یک مدیر لایق از سیاست تفرقه بینداز و حکومت کن؛ هرگز استفاده نکنید.
76- به عنوان یک مدیر لایق امور را به اهل آن واگذار کنید.
77- صبرو شکیبایی یکی از مشخصه مدیران لایق است.
78- منعطف و اما مستقل باشید.
79- زمان را به دست بگیرید تا موفق باشید.
80- در کارهایتان مدیریت زمان داشته باشید.
پنج روز دیگه منتظر بخش پنجم این کتاب تاثیر گذار باشید
با آرزوی موفقیت و بهروزی - مهدی احمدزاده