مهدی احمدزاده

صفحه شخصی مهدی احمدزاده

مهدی احمدزاده

صفحه شخصی مهدی احمدزاده

مهدی احمدزاده
CMIK مخفف چهار کلمه Culture -Management -Information- Knowledge می باشد و مقصود حرکت در راستای این چهار اصل و کمک به بهبود و توسعه آنهاست.
بایگانی

موبایل

فرهنگ استفاده از تلفن همراه را بیاموزیم

استفاده از تلفن همراه در زندگی روزمره ما آنقدر عادی شده است که می توان از آن به عنوان یک وسیله اسباب بازی نیز یاد کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از سفیرافلاک، محبوبیت این وسیله شخصی در ده سال گذشته به قدری سریع بوده است که اکنون این وسیله ارتباط جمعی در جیب هر کودک، نوجوان و بزرگسالی یافت می شود.

شاید زمانی " مارتین کوپر" سازنده اولین تلفن همراه نیز فکر نمی کرد که این وسیله شاید بتواند روزی جز محبوبترین وسایل ارتباطی شود.

تلفن همراه اکنون به وسیله ای تبدیل شده است که شخص استفاده کننده از آن به راحتی می تواند کارهای شخصی خود نظیر تماس گرفتن، چک کردن پست الکترونیکی، تنظیم برنامه کاری، حضور در شبکه های اجتماعی و نیز رصد اخبار و رویدادها را به راحتی انجام دهد.

اما سوال اینجاست تا چه اندازه فرهنگ استفاده از این وسیله شخصی را فراگرفته ایم و این فرهنگ در جامعه نهادینه شده است.

مکالمه های طولانی مدت در مکان های عمومی، حرف زدن با صدای بلند با گوشی همراه، پخش آهنگ های مختلف، گرفتن عکس در زمان وقوع هرنوع حادثه و انتشار آن، پخش عکس ها و مطالبی که صرفا هدف آن توهین و تمسخر اقوم و یا ملت های دیگر است در شبکه های اجتماعی، انتشار اخبار کذب و شایعه در گروه های اجتماعی، مکالمه و ارسال پیامک در زمان رانندگی و آشنایی با افرادی در فضایی با هویت مجازی از جمله مواردی است که متاسفانه برخی از افراد بدون در نظر گرفتن عواقب آن از این وسیله استفاده می کنند.

باید گفت وابستگی به تلفن همراه نیز تا جایی پیش رفته است که برخی از افراد در هنگام حضور در میهمانی های خانوادگی استفاده از این وسیله را رها نمی کنند و مدام با بازی کردن با گوشی همراه و استفاده طولانی مدت از آن باعث رنجش خاطر دیگر افراد حاضر در جمع می شود.

باید به این واقعیت اعتراف کرد که عدم استفاده صحیح از این تکنولوژی لکنون باعث بروز آسیب های اجتماعی فراوانی در جامعه شده است.

آسیب های که گاهی خود خانواده ها از روی بی اطلاعی در دامن زدن به آن نقش دارند. در حال حاضر بسیاری از والدین برای کودکان خود اقدام به خرید گوشی و تبلت هایی با امکانات روز می کنند و فرزند خود را در دنیای مجازی رها می کنند.

 حال بهتر است برخی از شیوه های صحیح استفاده از تلفن همراه را بیاموزیم.

1-    مدیریت زمان در هنگام بازی و با حضور در شبکه های اجتماعی.

2-    قرار دادن گوشی تلفن همراه در حالت سکوت در مکان عمومی به خصوص بیمارستان ها، کتابخانه ها، موزه ها و اماکن مقدس.

3-    استفاده از آهنگ های مناسب برای زنگ تلفن همراه.

4-    عدم استفاده از تلفن همراه در هنگام رانندگی.

5-    آرام صحبت کردن با تلفن همراه.

6-    دوری کردن از تلفن همراه در زمان حضور در مهمانی های خانوادگی و فاصله گرفتن از انزوا و تنهایی.

7-    عدم تصویربرداری در زمان بروز حادثه به منظور انتشار آن در شبکه های اجتماعی.

8-    عدم انتشار مطالبی که درون مایه آن توهین و تمسخر اقوام مختلف است.

باید گفت اگر هر فرد در هنگام به کار بردن گوشی همراه خود  فرهنگ استفاده از آن را نیز فرا بگیرد و در جامعه آن را پیاده کند بدون شک به دنبال آن شاهد تغییر رفتار جمعی جامعه در مقوله فرهنگ سازی نیز خواهیم شد.

فرهنگ استفاده از موبایل در تعدادی از کشورها؛

 بر اساس آماری که به تازگی تهیه شده، سه‌چهارم مردم در سراسر دنیا به تلفن‌های همراه دسترسی دارند و در کشورهای مختلف تلفن‌های همراه با اسامی مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

در حالی که بیش از یک دهه از عرضه این دستگاه‌ها و فراگیر شدن آنها نمی‌گذرد، این دستگاه‌ها باعث تغییر رفتار افراد شده‌ و در واقع تاثیر زیادی روی رفتار و شخصیت بسیاری از مردم در سراسر دنیا گذاشته‌ و تغییر زیادی در زندگی افراد ایجاد کرده‌ است.

 

در فرهنگ‌های مختلف استفاده از تلفن‌های همراه متفاوت است. مثلا در اسپانیا و ایتالیا مردم در رستوران یا جلسه تجاری به تلفن خود پاسخ می‌دهند، در حالی که استفاده از تلفن همراه در یک مکان عمومی در ژاپن خشم دیگران را برمی انگیزد.

 

در ژاپن، به مسافران داخل قطار به شکل مکرر توصیه می‌شود که تلفن همراه خود را در حالت بی‌صدا یا ویبره قرار دهند و استفاده از موبایل در مکان‌های عمومی که احترام به حقوق جمعی از فردی بالاتر است، خشم افراد را برمی‌انگیزد. این نشان می‌دهد که ژاپنی‌ها برای فرهنگ و ارتباطات اجتماعی ارزش زیادی قایل‌اند.

 

در ژاپن ارسال پیامک، ایمیل، بازی و خواندن کتاب از مکالمه صوتی میان کاربران رواج و محبوبیت بیشتری دارد.

 

در اسپانیا و ایتالیا، تلفن همراه در هر جا و مکانی مورد استفاده قرار می‌گیرد و مردم در اتوبوس و تاکسی و مکان‌های عمومی با تلفن همراه خود راحت مکالمه می‌کنند.

 

در اسپانیا همانند ایتالیا امکان استفاده از تلفن همراه برای مکالمه در رستوران، در طول یک جلسه، کنفرانس و حتی در برگزاری کنسرت آزاد است.

 

حتی ارسال و دریافت پیامک یا پیام فوری روی تبلت و گوشی در جلسه یک کار پیش پا افتاده و معمولی است.

 

از سوی دیگر فنلاندی‌ها بیش از سایر اروپاییان شیفته چت کردن موبایل خود هستند، به طوری که به شکل میانگین ماهانه 257 دقیقه از تلفن همراه‌شان استفاده می‌کنند.

 

پس از فنلاندی‌ها، اتریش بالاترین آمار استفاده از تلفن‌های همراه را با 240 دقیقه در ماه دارند. در این میان مردم کشور مالت کمترین زمان را به مکالمه با تلفن همراه خود اختصاص می‌دهند به طوری که ماهانه فقط 466 دقیقه را به صحبت کردن با تلفن همراه‌شان می‌پردازند.

 

در هند و آفریقا، استفاده از تلفن‌های همراه برای مکالمه بسیار کم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۳/۰۳
مهدی احمدزاده

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی